وزیر دادگستری گفت: هدف اصلی در طراحی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت باید مردم باشند؛ چراکه آنها مخاطبان اصلی و مهم این الگو هستند.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری در هفتمین نشست گفتگوهای راهبردی با حضور جمعی از اندیشمندان در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اظهار داشت: این مرکز قابل توجه و تأثیرگذار است و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و انتظارات ایشان، چنانچه به اهداف خود دست یابد، نقش بسیار والا و ارزنده‌ای در ارائه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دارد.

وزیر دادگستری با بیان اینکه دنیای آینده،‌ دنیای هماوردی نرم است، گفت: تمام عوامل سخت، ابزار و ظرفیت‌های سخت و نیمه‌سخت در آینده‌ای نزدیک یا از کارآیی خواهند افتاد یا در خدمت عوامل نرم قرار می‌گیرند و ظرفیتهایی که در این حوزه ها در حال ارتقا است، حکایت از همین معنا دارد.

وی در این باره افزود: دانش، تحقیق، شبکه های ارتباطی، فرهنگ عامه، حجم داده های اطلاعاتی، قدرت تحلیل جوامع و مسایلی از این دست، تعیین کننده سرنوشت بسیاری از جوامع است.

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی ادامه داد: اگر به آموزه‌های دینی هم مراجعه کنیم، می‌بینیم که تمام این آموزه‌ها، همین آینده را پیش‌بینی کرده اند و دنیا در حال رشد عقلانی است.

وزیر دادگستری افزود: در واقع وقتی جهان به یک عقلانیت مناسب برسد، پدیده ظهور اتفاق می‌افتد. زمانی که امام زمان(عج) ظهور کند، رشد عقلانیت بشری به کمال می‌رسد و سیر تحولات هم علی‌رغم ضعف‌ها، ظلم‌ها، کاستی‌ها، نابرابری‌ها و جنگ‌ها این را نشان می‌دهد.

پورمحمدی با تأکید بر اینکه دنیای آینده، از آن کسانی است که پیامی برای ارسال دارند،‌ گفت: آنها می‌توانند با انسان ها به طور مستقیم و به تناسب نیازهای‌شان ارتباط برقرار کرده و استدلال‌های قابل قبولی ارائه دهند.

وی با بیان اینکه کار علمی دارای جذابیت‌های زیادی است، گفت: خوشبختانه دین ما نیز همه نگاه خود را بر همین اساس قرار داده و طبق آیات قران کریم، حرکت به سوی خداوند باید با بصیرت و آگاهی صورت گیرد.

وزیر دادگستری تصریح کرد: در واقع ما در جامعه منتظر یک الگو هستیم که پیام آن به سرتاسر جهان مخابره خواهد شد که البته مخالفان و دشمنانی هم دارد.

پورمحمدی تصریح کرد: مدل و مبنایی که می تواند برای مردم ایران توفیقاتی را فراهم کند، معنویت، علم و تفکر، ۳ ضلع مثلثی هستند که  در الگوی شما نیز به آن اشاره شده است و من هم ایمان، علم و عقل را ۳ ضلع مثلث این الگوی اسلامی می‌دانم و تصور می‌کنم ایمان از معنویت و عقل از تفکر جامع‌تر است. در واقع پایه تمدن اسلامی، رشد و توسعه اسلامی است.

وزیر دادگستری با بیان اینکه جامعه اسلامی این ۳ ضلع را پایه و اساس می‌داند، گفت: ما نسبت به ایران شناخت و شناسایی کافی داریم، اما شناخت و شناسای‌مان نسبت به مردم ایران چقدر است؟ هدف اصلی باید مردم باشند؛ چراکه آنها مخاطبان اصلی و مهم این الگو هستند.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: ما دانشگاه‌های بسیار خوبی در سطح کشور داریم که در آنها متخصصان زیادی پرورش می‌یابند و پنجمین کشور در دنیا هستیم که سالانه تعداد زیادی مهندس از دانشگاه‌های‌مان فارغ‌التحصیل می‌شوند، اما متأسفانه قدرت جذب و به‌کارگیری آنها را نداریم.

وی ادامه داد: با یک نگاه جامع می‌توانیم متوجه شویم که اصولی هم‌چون مسئولیت‌پذیری، جمع‌پذیری، نظم، صبوری، پاسخگویی و قانون‌مداری در جامعه ما پایین است و یکی از کارهای مهم، شناسایی این عوامل واپس‌گرا و به‌دست آوردن نتیجه و دلایل آن است.

پورمحمدی با تأکید بر اینکه قانون اساسی ما جزو پیشرفته‌ترین قوانین اساسی در بین سایر کشورهاست، گفت: «شما می‌توانید مطالعه کنید که ما چقدر قانون اساسی را اجرا کردیم. اینکه فقط اهل علم باشیم تا عمل، نقصی بزرگ محسوب می‌شود».

وزیر دادگستری تأکید کرد: در واقع شما باید الگویی را پیشنهاد دهید تا از فضای شکلی خارج شویم، باید سعی شود مردم که مخاطبان اصلی ما هستند بر روی این الگوها مطالعات عمیق‌تری صورت دهند تا بتوانیم راهکارهای مفیدی را ارائه دهیم.

وی با اشاره به ماده یک از قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور اظهارکرد: با توجه به اینکه در سال پایانی این برنامه هستیم ولی واقعا چند درصد از این قانون در این مدت اجرایی شده است؟

وی افزود: درخوشبینانه ترین حالت حدود ۵۰ درصد از پیش بینی های صورت گرفته درقانون برنامه پنجم توسعه کشور محقق و عملیاتی شده و علت اجرا نشدن کامل آن چیزی جز عدم قانون پذیری، مسئولیت پذیری و ... تک تک ما نیست.

پورمحمدی قانون، پایداری و صبوری، پاسخگویی، نظم و برنامه، مسئولیت پذیری و مشارکت همگانی را به عنوان پایه های اصلی رشد و ترقی هر نظامی برشمرد و تصریح کرد: شناسایی دقیق چرایی اینکه جامعه قانون گریز است از جمله مهمترین وظایف این چنین مجموعه های تحقیقاتی و علمی است.

وی تصریح کرد: نبایستی مدل های پیشرفته ای ارائه کنیم که دست نیافتنی باشند بلکه باید با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل موجود جامعه خود برنامه ریزی و هماهنگی صورت گیرد.

وزیردادگستری افزود: دربسیاری از کارها در کشورمان تشکیلات و چارت و طرح بسیار داریم، ولی محصول و خروجی یا همان که در ادبیات جدید به عنوان بهره وری یاد می شود، بسیار پایین است.

وی از اندیشمندان این مرکز خواست تا توجه و تاکید بیشتری بر روی مخاطبان داشته باشند و مشکل نظم و انضباط در جامعه را بیشتر مورد توجه قراردهند تا در آینده طرح های و الگوهای ارائه شده با دقت و نظم مورد توجه و اجرا قرار گیرد.

 پس از سخنرانی وزیر دادگستری، چند تن از اندیشمندان حاضر در این نشست علمی، به بیان دیدگاههای خود را پرداختند.




بازدید : 222
[ چهارشنبه 28 مهر 1395 ] [ 19:08 ] [ نویسنده : admin ] | نظرات (0)
نظر بدهید
کد امنیتی رفرش



.: Weblog Themes By SlideTheme :.

  • مرکز